divendres, 31 d’octubre del 2014

Agenda Literària - Primera quinzena de novembre 2014

Per finalitzar l’octubre i començar el novembre, des de l’Agenda literària del Històries, us recomanem els següents actes.

Dijous 6 de novembre del 2014 a les 19:30,
la llibreria Buc de Llibres de Mataró 
2on LLIBREFÒRUM: LAIS de Maria de França
Guiarà l’acte Joan Jubany, filòleg mataroní i traductor de l’edició dels Lais de Quaderns Crema.

En aquesta ocasió ens proposem la lectura dels LAIS de Maria de França i ho fan per dos motius: perquè són unes històries que realment valen la pena i com a homenatge a Jaume Vallcorba.




A partir del 8 de novembre a les 11h
A la llibreria El Faristol de Calella
Taller d’escriptura creativa

De forma setmanal fins al 30 de gener, durant 12 dissabtes l’escriptora, tallerista i coach Eva Lleonart dirigirà aquest taller, les sessions s’iniciaran a les 11:00 i tindran una durada d’una hora i mitja.
Per inscripcions cal trucar al 937695208


3, 12 i 19 de novembre a les 19:30h
a la llibreria Buc de Llibres de Mataró
Taller de Contar contes
Preu: 45€

A càrrec de Pep Duran, llibreter i traginer de contes. Convidarà als participants a experimentar una manera de narrar amb àlbums il·lustrats i objectes personals.




Divendres 7 de Novembre a les 18:30h
Llibreria Índex de Vilassar

Presentació de la col·lecció Millorar de l’editorial Bambú adreçada als petits lectors per ajuda-los a canviar alguns comportaments i actituds per tal de millorar-les.

L’acte anirà a càrrec d’Elisenda Roca, escriptora i Cristina Losantos, il·lustradora, que dibuixarà els protagonistes dels contes i al final es sortejaran les il·lustracions.



Dijous 13 de novembre a les 19:30h

Buc de Llibres de Mataró
Presentació del llibre CREMA CATALANA de Rafa Burgos editat per l’editorial Icària.

Rafa Burgos és historiador i ha acabat fent de guia turístic. Potser per aquest motiu va escriure ja fa un temps un llibre titulat CERVANTES A BARCELONA. El segon llibre, CREMA CATALANA, prologat pel jutge Santiago Vidal, és un treball més periodístic i parla d’amiguisme, corrupció i altres misèries.

Intervindran a l’acte a més de l’autor, Albert Sanfeliu, documentalista i Albert Verdugo, responsable de viabarcelona.cat.

Diumenge 16 de novembre, a les 10h
Llibreria Índex de Vilassar de Mar
Organitza el taller d’Escriptura Creativa, ELS RELLOTGES DE LA LITERATURA

No podem contar una història sense un rellotge. Com la música, i a diferència de l’escultura i la pintura, la literatura és temps. Encara que el rellotge literari sigui molt més flexible que el de la vida i, per exemple, puguem començar la nostra narració per la mort del protagonista, també es regeix per unes lleis que hem de conèixer.

Durada: 3 hores (10-11,15 h)
Professora: Raquel Picolo
Preu: 30 €
Inscripció i informació : llibreriaindex@gmail.com



Fins el 12 de novembre
Concurs de booktrailers per a joves de 14 a 18 anys
Llegeix, prem el REC i... guanya!!

Participar al concurs és molt fàcil, només has de:

1. Busca col·legues i fes un equip d’un màxim de 4 persones.
2. Trieu el llibre que vulgueu de la biblioteca, i llegiu-lo, si encara no ho heu fet.
3. Penseu bé el guió i com fareu la producció.
4. Agafeu el mòbil o una càmera, graveu i editeu un vídeo de màxim 90 segons. Amb una sola condició: que en algun moment aparegui almenys un llibre físic i/o un lector d’e-books o tablet, ja siguin sols, en una prestatgeria o en una biblioteca.
5. Pengeu-lo a Youtube o a Vimeo.
6. Inscriviu-vos al formulari abans del 12 de novembre

Ferran Pizarro

dimecres, 29 d’octubre del 2014

Ressenya Els tres porquets / El gat amb botes













TítolEls tres porquets / El gat amb botes
Autor: Nicoletta Codignola
Il·lustrador: Sophie Fatus
Edició: Pagès Editors, 2014
Col·lecció: Nandibú
Pàgines: 21
ISBN: 9788499755304 / 9788499755311
Edat: de 3 a 8 anys
Nota: ♥♥♥♥

Avui us recomano dos llibres joc, propostes que recuperen títols clàssics amb unes magnífiques il·lustracions i una estructura de trencaclosques que faran gaudir als més petits de casa.

Fa uns dies us parlava d’un nou segell editorial, Nandibú, extensió de Pagès Editors que estan a punt de celebrar el seu primer quart de segle, dedicat íntegrament a la literatura infantil i juvenil. Estructurat en sis col·leccions dirigides a segments d’edat que comprenen les diferents etapes lectores dels nens i nenes i una que pretén englobar llibres especials, i que per cert, posen el llistó ben amunt amb la seva proposta inicial, aquest magnífic Bestiolari de la Joana Raspall a cura de Josep Maria Aloy.

La doble proposta que us presento avui són dos històries arxiconegudes: El gat amb botes i Els tres porquets, potser us preguntareu, què tenen d’especial que les diferenciï de tantes altres versions que se n’han fet, doncs la resposta és bàsicament el tractament de l’edició, presentat en forma de conte joc, com un trencaclosques de 21 peces que configuren un mosaic de 68x81 cm on unes imatges farcides de detalls i realitzades amb un traç, narren per sí mateixes aquests contes populars, cadascuna de les peces inclouen el fragment de la narració escrit al revers, amb una tipografia clara i en lletra de pal per facilitar la lectura als primers lectors, a l’interior de l’estoig on es poden desar les peces, trobem el text sencer, de manera que podran llegir-lo mentre tenen muntat el trencaclosques.

Sovint oblidem que l’etapa pre lectora dels infants és tan important com les primeres lectures que faran més tard, la relació del nen amb el llibre com objecte és essencial, per això mateix, celebro l’aparició de propostes com aquestes de la joveníssima col·lecció Nandibú, per la qualitat, el tractament i l’encert tingut a l’hora de crear-los, val la pena dedicar un temps en la tria dels primers llibres que acostem als més petits, perquè són l’inici del seu (tan de bo) llarg camí en el món dels llibres.


Sílvia Cantos

dimarts, 28 d’octubre del 2014

Ressenya / Presentació Sansamba

Per Mireia Martínez

Títol: Sansamba
Autors: Isabel Franc i Susanna Martín
Edició: Barcelona: Norma Editorial, 2014
Col·lecció: Nómadas, 70
Pàgines: 140
ISBN: 9788467915808
Nota: ♥♥♥♥♥


Després de col·laborar en el còmic Alicia en un mundo real (2010), Sansamba reuneix novament a Isabel Franc i Susanna Martín per a oferir-nos una història emotiva sobre el poder de l’amistat. Una novel·la gràfica que captiva al lector per l’amor i l’autenticitat que es desprenen de les seves pàgines. 

Isabel Franc, responsable del guió, ens presenta una ficció autobiogràfica inspirada en una experiència íntima i personal, tal com havia fet a Alicia en un mundo real on reflexionava sobre l’experiència del càncer. A Sansamba, retrobem a la protagonista del seu anterior treball, l’Alícia, l’alter ego de l’autora. En aquesta ocasió ens fa partícips del naixement i l’evolució d’una amistat sorgida a partir d’una paraula: TRABAJO. Un immigrant en bicicleta que truca a la seva porta buscant feina, l’Ali podria haver-la tancat i oblidar aquella visita fortuïta, però opta per obrir-la de bat a bat i implicar-se en una realitat llunyana a la seva. Franc ens demostra com petites accions poden canviar el rumb i el destí de les persones.
Baala és un jove senegalès que a la recerca d’un futur abandona Sansamba, el seu poble natal situat a la regió de Casamance, a l’oest de la ciutat de Sédhiou, al sud del Senegal. Resseguim el seu periple, la seva arriscada aventura en patera fins a arribar a territori espanyol. Som testimonis de la seva atzarosa vida a la recerca de punts de referència on aferrar-se i començar. Mataró, capital del Maresme serà el seu destí final, i després coneixerà a l’Ali. 
Un encontre que canviarà la vida d’ambdós. A través 
de treballs 
esporàdics com a jardiner, pintor, i arranjaments varis, aniran establint vincles, fins al punt que l’Ali s’oferirà a ajudar-lo a regularitzar la seva situació amb els tediosos i exasperants tràmits administratius que això comporta. Mentrestant, la seva relació es va afermant i superant les diferències culturals, racials i religioses que els separen. Amb els papers en regla, Baala proposa a l’Ali viatjar al seu poble, Sansamba, Senegal, ÀFRICA. Un viatge que per al Baala representa una demostració del seu triomf en terra estranya, i per a l’Ali un veritable viatge iniciàtic. En dos quaderns de viatge, ens relatarà el seu dia a dia, les seves impressions i les seves sorpreses: els talls d’aigua, el valor d’un senzill paracetamol o el significat de la paraula tubabo. Un recorregut per Dakar i Sansamba a través dels seus mercats, la seva gent, la seva cuina i la seva llengua, el mandinga. Una topada amb la realitat més brutal que suposa una experiència vital que canviarà la perspectiva de l’Ali.

“Viajar no es ver muchas cosas, es sentirlas.”

Susanna Martín, encarregada de l’adaptació gràfica, adopta la història d’Isabel Franc, se la fa seva i tradueix en imatges la força narrativa de la trama. El seu dibuix dota d’ànima els personatges, els hi atorga expressivitat en una història en què una mirada i un gest estan carregats de sentit i emoció continguda. Una paleta de to marró i xocolata dóna el punt de color a la història. Tanmateix, Sansamba permet a Martín fer ús d’un doble llenguatge, un canvi d’estil gràfic que desenvolupa en els dos quaderns de viatge. Dibuixos i aiguades que a manera d’apunts i esbossos capten l’espontaneïtat del moment amb un gest lliure. La lectura dels d’aquests dos capítols és molt reveladora, ja que la relació entre text i imatge és perfecta, formen un tot coherent, i esdevenen un autèntic relat de viatge. Susanna Martin no coneix Senegal de primera mà, per tant, a través d’internet, les fotografies i els vídeos que li mostra Isabel Franc, es capbussa en un procés de documentació intens que doni veracitat a les seves imatges. Sens dubte, ho aconsegueix!


“Un día Baala llamó a
la puerta de mi casa.

Yo a eso le
llamo destino.

Él cree en Dios.

Es un chico con suerte.”




A més d’Alicia en un mundo real (2010) i Sansamba (2014), podem acostar-nos al treball més recent d’aquesta artista en l’adaptació a còmic del llibre homònim Sonrisas de Bombay (2012), i com a coordinadora de l’antologia Enjambre (2014) en la qual també col·labora amb una breu historieta. Actualment està immersa amb María Castrejón en un nou projecte titulat Annemarie, l’adaptació a còmic de la vida de l’enigmàtica figura d’Annemarie Schwarzenbach (1908-1942) escriptora i intrèpida viatgera. 

El dijous 23 d’octubre de 2014, es va presentar la novel·la gràfica Sansamba, amb la presència d’Isabel Franc, Susanna Martín i l’autèntic Baala, a Dòria Llibres de Mataró.

Un moment perfecte per a poder escoltar en boca de les mateixes autores com ha transcorregut el procés de creació del còmic, des de la gestació de la idea fins al resultat final. Una tertúlia que dóna un valor afegit a la lectura i l’enriqueix. Així és com descobrim que Isabel Franc va concebre aquest llibre com a novel·la gràfica durant el seu viatge a Sansamba, ja que conscient de les barreres idiomàtiques, va veure que el dibuix podia esdevenir el vehicle de comunicació per a resseguir la història en el moment en què aquest llibre arribés al Senegal. Així és com descobrim que Susanna Martín va trigar un any i dos mesos a dibuixar tot Sansamba; o que és possible completar la lectura del còmic amb una guia didàctica descarregable en codi QR; o que una part dels drets que es deriven de la venda del llibre van destinats a l’ONG Latitud Zero. Tot això, acompanyat amb un tast de bissab, una beguda senegalesa dolça d’un vermell intens feta amb fulles hibiscos. 

Sansamba és un còmic que plasma una realitat de plena actualitat. Una lectura rodona que reflexiona sobre la immigració, la solidaritat, l’amistat, l’altruisme la interculturalitat.


Mireia Martínez Bailón

dissabte, 25 d’octubre del 2014

Ressenya / Presentació Les Mans del Drac

Títol: Les Mans del Drac
Autor: Sebastià Bennassar
Edició: Llibres del Delicte, 2014
Pàgines: 124
ISBN: 9788494106439
Nota: ♥♥♥♥

Avui us recomano una novel·la negra fantàstica, original, adictiva i absolutament trepidant que desmunta els arquetips dels thrillers comercials, carregant amb altes dosis d'ironia i mordacitat, buscant la complicitat del lector que l'entomarà amb bon humor.

Les Mans del Drac és una novel·la negra fantàstica, original, adictiva i absolutament trepidant que desmunta els arquetips dels thrillers comercials i demostra amb contundent irreverència que allò que alguns desgranen com una lenta tortura en 600 pàgines, es pot fer en poc més de 100, fent gaudir al lector de la mateixa manera, però amb una major intensitat, doncs el vertiginós ritme imprès a la història dificulta severament trobar un moment per deixar la lectura, jo mateixa, dilluns al matí no tenia gaire cosa a fer i vaig dir-me, va agafa el llibre del Bennassar que divendres el presentes i encara no l'has començat, llegeix una estona i així comences a pensar en la presentació. Sí, sí, una estona... no vaig poder parar de llegir fins a acabar-me'l! 

Així, d'una sentada, em vaig enfadar molt amb ell, perquè això no es fa, era totalment incapaç de deixar-lo anar, em tenia atrapada! Així que, quedeu avisats! Quan us endinseu en aquesta història, feu-ho amb temps!

Entrem en matèria, què trobem a Les Mans del Drac? Doncs fixeu-vos bé, un mossèn excomunicat que també va ser professor universitari però el van expulsar per estar obsessionat amb les ciències obscures, atonyinar cicles i el català com a llengua idònia per a la realització d'exorcismes seguint l'estela del mateix Verdaguer, en la presentació el Tià es va declarar incondicional dels versos d'aquest poeta, especialment de Canigó i L'Atlàntida

I és que aquest bon home, en Joan Miquel anhela una ciutat tranquil·la, encara millor, si pogués estar completament buida, on ningú l'emprenyés. Considera que el CCCB i el MACBA són els primers edificis que caldria bombardejar a fi que el seu barri del Raval tornés a ser el que era temps enrere, l'autèntic i original barri infame on habitava el maligne. Fixeu-vos que clar ens ho deixa amb el següent passatge:

«Cada dia pregava que arribàs una nova pesta negra que delmàs la població de Barcelona i provocàs un abandó massiu dels carrers del seu barri, sempre superpoblat i de cada vegada més incomprensible per a ell.»

A banda d'aquest singular protagonista, apareixen altres personatges que acaben configurant una novel·la coral on es desenvolupen diverses trames: la principal, un assassí que pretén convertir la Diada de Sant Jordi en una jornada plena de sang i morts anunciant prèviament cadascuna de les seves accions a un periodista que intenta descobrir qui és. Per altra banda, tenim una colla de radicals religiosos que pretenen dur a terme una profecia mil·lenària i, encara més, tenim un tercer front que presenta un grup d'extrema dreta que odia Gaudí i està decidit a deixar una empremta merdosa al seu pas. Cadascuna de les tres s'expliquen amb tres veus narratives diferents, una en primera persona, l'altra en segona i l'altra en tercera amb la qual cosa mostra un domini excepcional de la narrativa. I tot plegat, recordem, ho fa en poc més de cent pàgines, en la que es presenta com una proposta disposada a desmuntar els arquetips imposats per un cert tipus de literatura comercial, en Tià ho deixa clar, es pot escriure una gran història sense necessitar una quantitat indecent de pàgines.

Aquesta és la nova proposta de Llibres del Delicte, aquesta editorial liderada per Marc moreno, que amb poc més d'un any de vida, ofereix un catàleg dedicat íntegrament a la novel·la negra que compta ara mateix amb sis títols publicats, i dos més a puntet de sortir del forn que prometen ser grans propostes; una de l'Anna Villalonga i l'altra escrita per un impressionant pòquer d'autors: El mateix Bennassar, Lluís Llort, Salvador Macip i Marc Moreno, confesso que espero aquest títol en candeletes!

Un retrat àcid de la societat catalana en un dia clau, la tan nostrada Diada de Sant Jordi, on no hi manquen la corrupció dins els cossos policials, les misèries de l'entorn editorial i periodístic, una Santa, patrona oblidada reconvertida en protagonista involuntària d'uns fets d'allò més escabrosos, un espia de l'església, un expert en exorcismes i, per descomptat, un assassí recargolat. Tot això configura una superba novel·la, imprescindible que us encantarà, si més no amb mi va ser així i només em queda recordar-vos una cosa, penseu que s'ha d'anar molt en compte amb el que es desitja, perquè podria esdevenir realitat.

Aprofito aquestes línies per donar les gràcies al Tià i al Marc Moreno, per la seva proximitat i per regalar-nos una vetllada d'allò més agradable parlant de literatura. :)

Sílvia Cantos

divendres, 24 d’octubre del 2014

Ressenya El llibre del cementiri, vol.1

Per Mireia Martínez

Títol: El llibre del cementiri, vol. 1
Autor: Neil Gaiman
Adaptació gràfica per: P. Craig Russell
Il·lustrador: Kevin Nowlan, P. Craig Russell, Tony
Harris, Scott Hampton, Galen Showman, Jill
Thompson, Stephen B. Scott.
Colorista: Lovern Kindzierski
Edició: Barcelona: Fanbooks, 2014
Col·lecció: Comic Books
Pàgines: 192
ISBN: 9788415745983
Nota: ♥♥♥♥♥


Us recomano amb veritable entusiasme el primer volum de l’adaptació gràfica que P. Craig Russell realitza de la novel·la juvenil El llibre del cementiri de Neil Gaiman. Una esplèndida novel·la gràfica que ens permet descobrir o redescobrir el llibre de Gaiman, que guardonat amb nombrosos premis literaris ha esdevingut un referent en el seu gènere. El primer volum comprèn els primers cinc capítols i l’interludi. Caldrà esperar la publicació del segon volum per a completar les aventures de Ningú Owens.

Ningú Owens, Ning per als amics, és un nen molt especial que sent un nadó arriba al cementiri, fugint, sense saber-ho, de l’assassí de la seva família, un tal Jan. Acollit i educat per fantasmes, en Ning creix en aquest escenari tan poc convencional amb el Sr. i la Sra. Owens com a pares
centenaris i en Silas, solitari vampir, com a tutor. El cementiri vetlla per la protecció del petit Ning i li concedeix la llibertat del cementiri, amb la qual dins el recinte sagrat no és vist pels vius i alhora té la capacitat de veure-hi a les fosques. Mentre en Ning no surti del cementiri no correrà perill, perquè per molt temps que passi, el perill continua amenaçant des de fora...

Al llarg dels capítols el petit Ning anirà creixent i l’acompanyarem en nombroses aventures poblades d’ànimes, fantasmes i éssers màgics que transiten en el món dels vius i dels morts: guls, carronyaires de Golheim, la ciutat del malson; cans de Déu; bèsties magres; bruixes i d’altres esfereïdores criatures. Un fascinant viatge al món de la ultratomba que esdevindrà un aprenentatge vital per al nostre protagonista.

Amb la conclusió del primer volum, molts interrogants queden oberts. Quina és la veritable identitat de Ning Owens? I per què el tal Jan continua sobre la seva pista? Per què aquest assassí té una data límit per acabar la feina que va començar anys enrere? De ben segur que en Ning haurà de fer front al seu propi destí amb totes les seves conseqüències, tal com en Silas ens fa intuir amb comentaris puntuals molt premonitoris.

Aquesta novel·la gràfica és una autèntica obra coral que reuneix a grans noms del còmic internacional. P. Craig Russell, guanyador dels prestigiosos premis Harvey i Eisner, és el responsable de l’adaptació i de les il·lustracions d’un dels capítols. El veritable valor d’aquesta obra és que les il·lustracions de cada capítol recauen en un artista diferent, amb noms tan rellevants com: Kevin Nowlan, Tony Harris, Scott Hampton, Galen Showman, Jill Thompson o Stephen B. Scott. Cadascun d’ells ens dóna la seva visió personal dels protagonistes de la història amb diferents matisos i fisonomies. Cada capítol està dotat amb un estil propi, però alhora tots ells funcionen a la perfecció com a conjunt.

Un element que ajuda a donar cohesió a l’obra és el color, que va a càrrec de Lovern Kindzierski. Aquest dibuixant canadenc compta amb un gran prestigi internacional com a colorista. És pioner en la introducció del color per ordenador en el món del còmic, i ha posat color a grans superherois com Batman, Superman, Spiderman, Hulk, Thor, Hellboy o Sandman. Per tant, ell és el responsable d’una atmosfera de colors intensos, tant pels tenebrosos escenaris nocturns com pels escenaris diürns plens de lluminositat.

P. Craig Russell i Lovern Kindzierski ja havien treballat conjuntament en l’adaptació gràfica d’una altra novel·la juvenil de Neil Gaimen, Coraline, també editada en la col·lecció Comic Books del segell editorial FanBooks.

Estem davant d’un treball molt interessant i atractiu com a proposta de lectura per als més joves, i que alhora fascinarà als fidels seguidors de Gaiman.

En aquest vídeo P. Craig Russell ens descobreix alguns dels secrets i curiositats de la novel·la gràfica El llibre del cementiri, vol. 1


Mireia Martínez Bailón

Ressenya Ana y Froga, vol. 2. ¿Qué hacemos ahora?

Per Mireia Martínez

Títol: Ana y Froga, vol. 2. ¿Qué hacemos ahora?
Autor: Anouk Ricard
Edició: Barcelona: Blackie Books, 2014
Col·lecció: Blackie Little Books
Pàgines: 46
ISBN: 9788494258022
Nota: ♥♥♥♥♥

Aquesta tardor estem d’enhorabona!! L’editorial Blackie Books ens porta el segon volum de les divertides aventures d’Ana i Froga. Després de ¿Quieres un chicle?, que el gener de 2013 inaugurava la col·lecció infantil Blackie Little Books, ara ens arriba ¿Què hacemos ahora?

Anouk Ricard ha creat un univers particular i original en el qual l’Ana i els seus amics es mouen amb total llibertat. Una proposta perfecta per introduir als més petits en el món del còmic de la mà de: Froga, la granota bromista; Quique, el gat entremaliat i sarcàstic; Bubú, el gos saberut; i Cristóbal, el cuc rosa.

Aquest volum està format per una col·lecció de set històries curtes: El concurso, Tenis, El muñeco de nieve, La foto, El primo, La película i El lago. En elles, descobrirem les habilitats de l’Ana com a intrèpida fotògrafa; coneixerem al Jonathan, el cosí insolent del Quique; riurem amb les habilitats ballarines de la Froga i el Cristóbal; i ens divertirem amb la passió del Bubú pel tenis d’alt nivell. Petites aventures quotidianes que faran les delícies de nens i grans.

Amb només quatre pàgines per historieta, Anouk Ricard és capaç d’articular unes trames divertides, entranyables i gamberres. Cada historieta compta amb un colofó a doble pàgina que complementa, matisa o amplia l’argument amb una il·lustració lliure, prescindint de les vinyetes. Amb un to innocent i un humor intel·ligent, l’autora ens parla de l’amistat incondicional tenyida també, com és natural, de malentesos, pulles i retrets.

A nivell plàstic, Ricard es caracteritza per un dibuix fresc de línia fina. Fa ús de colors bàsics, saturats i intensos, que són emfatitzats pel blanc del paper, el qual té un paper actiu dins la il·lustració. El dibuix i el color estan acompanyats per una tipografia clara i infantil que és ideal per a primers lectors.

La sèrie d’Ana i Froga va començar a publicar-se a França l’any 2004, primer com a tira còmica en la revista Capsule Cosmique i després en format llibre. La bona acollida per part del públic i la crítica es tradueixen en tres nominacions al Festival d’Angoulême. Actualment, la col·lecció compta amb cinc volums publicats, per tant, tenim Ana i Froga per estona!


Mireia Martínez Bailón

Ressenya La propiedad

Per Mireia Martínez

Títol: La propiedad
Autor: Rutu Modan
Edició: Madrid: Sins Entido, 2013
Pàgines: 222
ISBN: 9788415530275
Nota: ♥♥♥♥♥


Després de Metralla (2006) i Jamilti (2008) arriba el darrer treball de Rutu Modan, La propiedad (2013), que consolida a la seva autora com una de les veus més personals del còmic israelià.

La propiedad és una novel·la gràfica intel·ligent i ben construïda que atrapa al lector ràpidament. Ens explica la història de Regina Segal, que en companyia de la seva néta Mica, viatgen de Tel-Aviv a Varsòvia per a recuperar una antiga propietat familiar perduda durant la Segona Guerra Mundial. A partir d’aquí, descobrim una història més complexa plena de matisos, secrets familiars, mentides o mitges veritats, empremtes del passat que treuen a la llum antigues renúncies i les seves conseqüències. Modan realitza un exercici de memòria històrica per a reconstruir la tragèdia personal de Regina Segal, la qual se’ns presenta com una supervivent del temps que li va tocar viure. Un temps que roman silenciós al seu interior i que amb resignació ha ocultat a la seva néta Mica i a part de la seva família. Obrir antigues ferides fa mal, remoure el passat té un preu...

Interessant el tàndem format entre àvia i néta, una relació intergeneracional entranyable plena de contrastos. Regina Segal és una àvia amb caràcter, que parla sense embuts i que va la seva, amb l’arrogància pròpia d’una dona viscuda que no està disposada a rebre lliçons. D’altra banda, Mica és una jove que intenta recompondre el passat familiar i redescobrir la seva pròpia història.

Modan se’ns mostra com una gran narradora, entrellaçant i compaginant hàbilment les diferents històries que conformen el mosaic de personatges de La propiedad. El discurs té ritme, i combina humor amb una bona dosi d’intriga. El dibuix té una línia neta, i el color és un element clau en la narració, ja que ajuda a l’autora a crear atmosferes i a transmetre emocions.


En aquestes vinyetes, Regina Segal demostra el seu caràcter i els seus ferms principis en el control de passatges de l’aeroport de David Ben Gurion de Tel Aviv. Aquesta dona és geni i figura!




En aquesta pàgina Regina Segal recorre en taxi la Varsòvia actual i la Varsòvia que la va veure créixer. Present i passat es fusionen.








Mireia Martínez Bailón