dimarts, 28 d’octubre del 2014

Ressenya / Presentació Sansamba

Per Mireia Martínez

Títol: Sansamba
Autors: Isabel Franc i Susanna Martín
Edició: Barcelona: Norma Editorial, 2014
Col·lecció: Nómadas, 70
Pàgines: 140
ISBN: 9788467915808
Nota: ♥♥♥♥♥


Després de col·laborar en el còmic Alicia en un mundo real (2010), Sansamba reuneix novament a Isabel Franc i Susanna Martín per a oferir-nos una història emotiva sobre el poder de l’amistat. Una novel·la gràfica que captiva al lector per l’amor i l’autenticitat que es desprenen de les seves pàgines. 

Isabel Franc, responsable del guió, ens presenta una ficció autobiogràfica inspirada en una experiència íntima i personal, tal com havia fet a Alicia en un mundo real on reflexionava sobre l’experiència del càncer. A Sansamba, retrobem a la protagonista del seu anterior treball, l’Alícia, l’alter ego de l’autora. En aquesta ocasió ens fa partícips del naixement i l’evolució d’una amistat sorgida a partir d’una paraula: TRABAJO. Un immigrant en bicicleta que truca a la seva porta buscant feina, l’Ali podria haver-la tancat i oblidar aquella visita fortuïta, però opta per obrir-la de bat a bat i implicar-se en una realitat llunyana a la seva. Franc ens demostra com petites accions poden canviar el rumb i el destí de les persones.
Baala és un jove senegalès que a la recerca d’un futur abandona Sansamba, el seu poble natal situat a la regió de Casamance, a l’oest de la ciutat de Sédhiou, al sud del Senegal. Resseguim el seu periple, la seva arriscada aventura en patera fins a arribar a territori espanyol. Som testimonis de la seva atzarosa vida a la recerca de punts de referència on aferrar-se i començar. Mataró, capital del Maresme serà el seu destí final, i després coneixerà a l’Ali. 
Un encontre que canviarà la vida d’ambdós. A través 
de treballs 
esporàdics com a jardiner, pintor, i arranjaments varis, aniran establint vincles, fins al punt que l’Ali s’oferirà a ajudar-lo a regularitzar la seva situació amb els tediosos i exasperants tràmits administratius que això comporta. Mentrestant, la seva relació es va afermant i superant les diferències culturals, racials i religioses que els separen. Amb els papers en regla, Baala proposa a l’Ali viatjar al seu poble, Sansamba, Senegal, ÀFRICA. Un viatge que per al Baala representa una demostració del seu triomf en terra estranya, i per a l’Ali un veritable viatge iniciàtic. En dos quaderns de viatge, ens relatarà el seu dia a dia, les seves impressions i les seves sorpreses: els talls d’aigua, el valor d’un senzill paracetamol o el significat de la paraula tubabo. Un recorregut per Dakar i Sansamba a través dels seus mercats, la seva gent, la seva cuina i la seva llengua, el mandinga. Una topada amb la realitat més brutal que suposa una experiència vital que canviarà la perspectiva de l’Ali.

“Viajar no es ver muchas cosas, es sentirlas.”

Susanna Martín, encarregada de l’adaptació gràfica, adopta la història d’Isabel Franc, se la fa seva i tradueix en imatges la força narrativa de la trama. El seu dibuix dota d’ànima els personatges, els hi atorga expressivitat en una història en què una mirada i un gest estan carregats de sentit i emoció continguda. Una paleta de to marró i xocolata dóna el punt de color a la història. Tanmateix, Sansamba permet a Martín fer ús d’un doble llenguatge, un canvi d’estil gràfic que desenvolupa en els dos quaderns de viatge. Dibuixos i aiguades que a manera d’apunts i esbossos capten l’espontaneïtat del moment amb un gest lliure. La lectura dels d’aquests dos capítols és molt reveladora, ja que la relació entre text i imatge és perfecta, formen un tot coherent, i esdevenen un autèntic relat de viatge. Susanna Martin no coneix Senegal de primera mà, per tant, a través d’internet, les fotografies i els vídeos que li mostra Isabel Franc, es capbussa en un procés de documentació intens que doni veracitat a les seves imatges. Sens dubte, ho aconsegueix!


“Un día Baala llamó a
la puerta de mi casa.

Yo a eso le
llamo destino.

Él cree en Dios.

Es un chico con suerte.”




A més d’Alicia en un mundo real (2010) i Sansamba (2014), podem acostar-nos al treball més recent d’aquesta artista en l’adaptació a còmic del llibre homònim Sonrisas de Bombay (2012), i com a coordinadora de l’antologia Enjambre (2014) en la qual també col·labora amb una breu historieta. Actualment està immersa amb María Castrejón en un nou projecte titulat Annemarie, l’adaptació a còmic de la vida de l’enigmàtica figura d’Annemarie Schwarzenbach (1908-1942) escriptora i intrèpida viatgera. 

El dijous 23 d’octubre de 2014, es va presentar la novel·la gràfica Sansamba, amb la presència d’Isabel Franc, Susanna Martín i l’autèntic Baala, a Dòria Llibres de Mataró.

Un moment perfecte per a poder escoltar en boca de les mateixes autores com ha transcorregut el procés de creació del còmic, des de la gestació de la idea fins al resultat final. Una tertúlia que dóna un valor afegit a la lectura i l’enriqueix. Així és com descobrim que Isabel Franc va concebre aquest llibre com a novel·la gràfica durant el seu viatge a Sansamba, ja que conscient de les barreres idiomàtiques, va veure que el dibuix podia esdevenir el vehicle de comunicació per a resseguir la història en el moment en què aquest llibre arribés al Senegal. Així és com descobrim que Susanna Martín va trigar un any i dos mesos a dibuixar tot Sansamba; o que és possible completar la lectura del còmic amb una guia didàctica descarregable en codi QR; o que una part dels drets que es deriven de la venda del llibre van destinats a l’ONG Latitud Zero. Tot això, acompanyat amb un tast de bissab, una beguda senegalesa dolça d’un vermell intens feta amb fulles hibiscos. 

Sansamba és un còmic que plasma una realitat de plena actualitat. Una lectura rodona que reflexiona sobre la immigració, la solidaritat, l’amistat, l’altruisme la interculturalitat.


Mireia Martínez Bailón

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada