Autors: Isabel Franc i Susanna Martín
Edició: Barcelona:
Norma Editorial, 2014
Col·lecció: Nómadas, 70
Pàgines: 140
ISBN: 9788467915808
Nota: ♥♥♥♥♥
Després de col·laborar en el còmic Alicia
en un mundo real (2010), Sansamba reuneix novament a Isabel Franc i Susanna
Martín per a oferir-nos una història emotiva sobre el poder de l’amistat. Una
novel·la gràfica que captiva al lector per l’amor i l’autenticitat que es
desprenen de les seves pàgines.
Isabel Franc, responsable del guió, ens
presenta una ficció autobiogràfica inspirada en una experiència íntima i
personal, tal com havia fet a Alicia en un mundo real on reflexionava sobre
l’experiència del càncer. A Sansamba, retrobem a la protagonista del seu
anterior treball, l’Alícia, l’alter ego de l’autora. En aquesta ocasió ens fa
partícips del naixement i l’evolució d’una amistat sorgida a partir d’una paraula: TRABAJO. Un immigrant en
bicicleta que truca a la seva porta buscant feina, l’Ali podria haver-la tancat
i oblidar aquella visita fortuïta, però opta per obrir-la de bat a bat i
implicar-se en una realitat llunyana a la seva. Franc ens demostra com petites
accions poden canviar el rumb i el destí de les persones.
Baala és un jove senegalès que a la
recerca d’un futur abandona Sansamba, el seu poble natal situat a la regió de
Casamance, a l’oest de la ciutat de Sédhiou, al sud del Senegal. Resseguim el
seu periple, la seva arriscada aventura en patera fins a arribar a territori
espanyol. Som testimonis de la seva atzarosa vida a la recerca de punts de
referència on aferrar-se i començar. Mataró, capital del Maresme serà el seu
destí final, i després coneixerà a l’Ali.
Un encontre que canviarà la vida
d’ambdós. A través
de treballs
esporàdics com a jardiner, pintor, i
arranjaments varis, aniran establint vincles, fins al punt que l’Ali s’oferirà
a ajudar-lo a regularitzar la seva situació amb els tediosos i exasperants
tràmits administratius que això comporta. Mentrestant, la seva relació es va
afermant i superant les diferències culturals, racials i religioses que els
separen. Amb els papers en regla, Baala proposa a l’Ali viatjar al seu poble,
Sansamba, Senegal, ÀFRICA. Un viatge que per al Baala representa una
demostració del seu triomf en terra estranya, i per a l’Ali un veritable viatge
iniciàtic. En dos quaderns de viatge, ens relatarà el seu dia a dia, les seves
impressions i les seves sorpreses: els talls d’aigua, el valor d’un senzill paracetamol
o el significat de la paraula tubabo. Un recorregut per Dakar i Sansamba a
través dels seus mercats, la seva gent, la seva cuina i la seva llengua, el mandinga.
Una topada amb la realitat més brutal que suposa una experiència vital que
canviarà la perspectiva de l’Ali.
“Viajar no es ver muchas cosas, es
sentirlas.”
Susanna Martín, encarregada de l’adaptació
gràfica, adopta la història d’Isabel Franc, se la fa seva i tradueix en imatges
la força narrativa de la trama. El seu dibuix dota d’ànima els personatges, els
hi atorga expressivitat en una història en què una mirada i un gest estan carregats de sentit i emoció continguda. Una paleta de to
marró i xocolata dóna el punt de color a la història. Tanmateix, Sansamba
permet a Martín fer ús d’un doble llenguatge, un canvi d’estil gràfic que
desenvolupa en els dos quaderns de viatge. Dibuixos i aiguades que a manera
d’apunts i esbossos capten l’espontaneïtat del moment amb un gest lliure. La
lectura dels d’aquests dos capítols és molt reveladora, ja que la relació entre
text i imatge és perfecta, formen un tot coherent, i esdevenen un autèntic
relat de viatge. Susanna Martin no coneix Senegal de primera mà, per tant, a
través d’internet, les fotografies i els vídeos que li mostra Isabel Franc, es
capbussa en un procés de documentació intens que doni veracitat a les seves
imatges. Sens dubte, ho aconsegueix!
“Un día Baala llamó a
la puerta de mi casa.
Yo a eso le
llamo destino.
Él cree en Dios.
Es un chico con suerte.”
A més d’Alicia en un mundo real (2010) i Sansamba
(2014), podem acostar-nos al treball més recent d’aquesta artista en
l’adaptació a còmic del llibre homònim Sonrisas de Bombay (2012), i com a
coordinadora de l’antologia Enjambre (2014) en la qual també col·labora amb una
breu historieta. Actualment està immersa amb María Castrejón en un nou projecte
titulat Annemarie, l’adaptació a còmic de la vida de l’enigmàtica figura
d’Annemarie Schwarzenbach (1908-1942) escriptora i intrèpida viatgera.
El dijous 23 d’octubre de 2014, es va
presentar la novel·la gràfica Sansamba, amb la presència d’Isabel Franc,
Susanna Martín i l’autèntic Baala, a Dòria Llibres de Mataró.
Un moment perfecte per a poder escoltar en
boca de les mateixes autores com ha transcorregut el procés de creació del
còmic, des de la gestació de la idea fins al resultat final. Una tertúlia que
dóna un valor afegit a la lectura i l’enriqueix. Així és com descobrim que Isabel
Franc va concebre aquest llibre com a novel·la gràfica durant el seu viatge a
Sansamba, ja que conscient de les barreres idiomàtiques, va veure que el dibuix
podia esdevenir el vehicle de comunicació per a resseguir la història en el
moment en què aquest llibre arribés al Senegal. Així és com descobrim que Susanna Martín va trigar un any i dos mesos
a dibuixar tot Sansamba; o que és possible completar la lectura del còmic amb
una guia didàctica descarregable en codi QR; o que una part dels drets que es
deriven de la venda del llibre van destinats a l’ONG Latitud Zero. Tot això, acompanyat amb un tast de bissab,
una beguda senegalesa dolça d’un vermell intens feta amb fulles hibiscos.
Sansamba és un còmic que plasma una
realitat de plena actualitat. Una lectura rodona que reflexiona sobre la
immigració, la solidaritat, l’amistat, l’altruisme la interculturalitat.
Mireia Martínez Bailón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada