Autor: Pino
Creanza
Edició:
Guadarrama (Madrid), Ediciones del Oriente y del Mediterráneo, 2014
Pàgines: 110
ISBN:
9788494129261
Nota: ♥♥♥♥♥
Ediciones del Oriente y del Mediterráneo inaugura la col·lecció Azulejos, dedicada exclusivament a la novel·la gràfica, amb el títol Cairo blues. Aquesta editorial, centrada en la publicació de poesia, narrativa i assaig d’ambdues ribes del Mediterrani, pretén recollir testimonis i crear ponts entre cultures.
Cairo blues és un còmic periodístic de qualitat que ens permet capbussar-nos en la
complexitat de la societat egípcia. El Caire i la seva gent són els
veritables protagonistes d’aquest reportatge gràfic. Pino Creanza, a
través de la seva experiència personal i a través d’un procés complementari de
documentació exhaustiu, ens introdueix en les mobilitzacions socials i els moments previs
a la revolució de gener i febrer de 2011, que van desencadenar la caiguda de
Hosni Mubarak, a la presidència des de 1981. Cairo blues és el testimoni d’una
revolució, d’un poble que vol ser escoltat.
L’autor s’allunya de la imatge turística i efectista d’aquesta megalòpolis,
El Caire, la ciutat dels mil minarets,
per a mostrar-nos les misèries, la pobresa i la corrupció d’una societat
que viu al límit. Barris marginals com la “Garbage
City” dels zabalins, una
comunitat de cristians coptes que es dediquen a la recollida i al tractament de
les escombraries amb el risc higiènic que això representa, o les anomenades “residències informals” en cementiris i
terrats que donen allotjament a desenes de milers de persones.
Organitzada en capítols breus, Cairo Blues ens parla del difícil
equilibri entre les comunitats religioses, el paper de les dones, la irrupció
del mercat xinès, el terrorisme, l’especulació urbanística, la dependència
econòmica, els bloggers, els
periodistes independents com a portaveus en l’era digital, etc. Tal i com ha
manifestat Creanza, Cairo Blues no va ser concebuda en un principi com una novel·la
gràfica autònoma, sinó com apunts, dibuixos i fotografies que de mica en mica
van configurar un tot.
Amb un dibuix dens que evoca l’horror
vacui de la pròpia ciutat del Caire i amb una paleta cromàtica reduïda a taques planes de color sèpia, negre i blanc, les il·lustracions traspuen la
intensitat necessària per acompanyar el text.
Pino Creanza (Altamura, Itàlia, 1958), enginyer de professió que compagina amb els seus
treballs gràfics i relats.
“La veritable essència del còmic és la poesia.”
"No tinc una formació
artística, mai vaig acudir a cursos o escoles de dibuix, però sempre he estat acompanyat d’imatges, llapis,
pinzells i colors. Existeix un pensament visual, una modalitat cognitiva que actua sintèticament, per analogies,
associacions, juxtaposicions i esquemes
compositius, accessible a tots, siguin o no artistes."
Pino Creanza ens allunya de la visió idíl·lica d’un passeig en faluca pel riu Nil per a traslladar-nos
al bell mig de la convulsa Plaça Tahrir.
Mireia Martínez Bailón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada