Per Mireia Martínez
Títol: Isabel,
la Loba de Francia,
vol. 1 i 2
vol. 1 i 2
Autor: Thierry Gloris, Marie
Gloris i Jaime Calderón
Edició: Yermo Ediciones, 2014
Col·lecció: Las Reinas de Sangre
Pàgines: 64
ISBN1: 9788494225833
ISBN2: 9788494325939
ISBN2: 9788494325939
Nota: ♥♥♥♥♥
“En este mundo ser mujer es un
lastre. Ser reina, un tormento a cada
instante. (...) He sacrificado mi felicidad como
mujer por una razón de estado.
Soy Isabel de Francia, hija del rey de Francia y reina de
Inglaterra. Y estoy sola.”
A Parlem de Còmic encara no havia ressenyat cap títol
de Yermo Ediciones, i això no pot ser! Avui m’estreno amb el díptic Isabel,
la Loba de Francia, un còmic històric que m’ha fascinat tant per la
intensitat del guió com pel dibuix magnífic de Jaime Calderón.
Abans,
però, deixeu-me parlar-vos de Yermo Ediciones, una editorial que vaig
tenir l’oportunitat de conèixer amb més detall fa poques setmanes en la trobada
de Còmic10X10 entre editors i bibliotecaris al Palau Marc de Barcelona. Carles
M. Miralles, editor en cap i ànima de Yermo Ediciones, ens va parlar amb
entusiasme del seu projecte editorial, la seva manera d’entendre el món del
còmic i el seu mercat. Yermo Ediciones és una editorial jove, nascuda l’octubre
de 2013, que aposta fermament per un còmic de qualitat, tant a nivell narratiu
com artístic, un còmic de format gran jugant amb el llibre com objecte, un
llibre regal d’aquells que dóna gust tenir entre les mans, satisfent els
desitjos dels més exigents. La seva línia editorial gira al voltant de quatre
grans gèneres: aventures (western, pirates...), fantasia, històric i
victorià. Aquesta darrera proposta de còmic decimonònic em sembla especialment
interessant, ja que dóna resposta a la creixent passió per l’època victoriana i
el moviment steampunk.
Isabel, la Loba de Francia
és un clar exponent del còmic històric que ens proposa Yermo Ediciones. Ens
situa en ple segle XIV, i ens explica la història d’Isabel de França: filla de
Felip IV, rei de França, i esposa d’Eduard II, rei d’Anglaterra. Descobrim una
dona que per qüestions d’estat renuncia a la seva felicitat personal, que viu
amb la feixuga càrrega de mantenir, per matrimoni, el difícil equilibri entre
la dinastia francesa dels Capets i l’anglesa dels Plantagenet.
El
guió de Thierry i Marie Gloris sap captar i concentrar l’essència d’aquest
moment històric tan convuls a través de les intrigues, les aliances, els
enfrontaments i les traïcions que se succeeixen sense aturador. Aquest còmic en
dos volums es converteix en una excel·lent eina didàctica, alhora que es
gaudeix d’una lectura intensa i sensual capaç de mantenir el suspens fins a les
darreres pàgines. Molt lloable, per tant, la contextualització històrica, que
permet seguir el discurs d’una trama complexa plena de matisos.
Aquesta
recreació assoleix les seves cotes més elevades per mitjà del realisme d’un
dibuix esplèndid, sensacional i sublim (em quedaria sense adjectius...) de
Jaime Calderón i color de Johann Corgié. Un dibuix preciosista de línia fina
que detalla amb delicadesa la indumentària dels personatges, les joies, les
teles, així com la sobrietat de l’arquitectura, els escenaris, i el refinament
de la cort. Molt reeixida la Isabel de Calderón, amb rostre de solemnes i
nobles faccions, impertèrrita i seriosa a vegades, dolça i femenina en
d’altres. Interessants els primers plans de la reina per copsar la subtilitat
de les emocions i els sentiments d’una dona que experimenta solitud, decepció i
odi per un marit que la humilia. Un Eduard II que traspua fanfarroneria i
tirania envers el seu poble, acompanyat per una corrua de figurants que
completen a la perfecció aquest mosaic històric.
En el segon volum, l’acció i la diversitat d’escenaris adquireixen un ritme trepidant amb molts fronts oberts a ambdós costats del Canal de la Mànega, en terres angleses i franceses. Nous i antics personatges s’introdueixen hàbilment en la narració, i el lector, a mesura que llegeix, va lligant caps i descobrint la veritable identitat d’aquests, el factor sorpresa està servit. Ara, retrobem una Isabel forta que amb determinació es converteix en la Lloba de França, agafant les regnes del seu destí i les del seu poble per a enfrontar-se a un rei en hores baixes que s’ha forjat molts enemics. Alhora, es permet certes llicències per a descobrir la màgia de l’amor, una felicitat personal que necessitava en cos i ànima.
La reina Isabel, com hem vist, evoluciona d’un llibre a l’altre, fet que li atorga proximitat i veracitat a ulls del lector. I així ho podem observar, fins i tot, en l’actitud que adopta en les cobertes dels dos volums. En el primer, espasa en mà i abillada amb armadura i amb les celles arrufades treu el cap entre les banderes dels Capets i Plantagenet, una reina entre dues aigües. En el segon, Isabel se’ns mostra en actitud altiva i segura, amb mirada penetrant, sostenint un falcó i una bandera dels Plantagenet, que en les urpes de l’ocell esdevé una imatge del tot premonitòria.
Ens
trobem amb un còmic extraordinari que realitza un exercici de memòria històrica
recuperant la figura d’Isabel de França: filla, esposa i mare de reis. La
col·lecció Las Reinas de Sangre desenvolupa aquesta tasca tant necessària
com de justícia, posant en relleu el paper de grans dones en un món dominat
durant segles pels homes. Leonor, la leyenda negra és una nova
entrega d’aquesta apassionant col·lecció històrica en clau femenina de Yermo
Ediciones.
I per acabar la lectura de cada volum d'Isabel, la Loba de Francia, podem gaudir d'un capítol extra a manera de colofó amb magnífics i delicats esbossos i dibuixos de Jaime Calderón.
I per acabar la lectura de cada volum d'Isabel, la Loba de Francia, podem gaudir d'un capítol extra a manera de colofó amb magnífics i delicats esbossos i dibuixos de Jaime Calderón.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada