dilluns, 10 de desembre de 2012

Ressenya Trilogia El Prodigi


Títol: El Prodigi – L'Enginy – El Talent
Autor:
Gerard Guix
Edició:
Estrella Polar, 2012
Pàgines:
416
ISBN: 9788499329765
Edat: a partir de 14 anys
Nota:
♥♥♥♥♥

La trilogia va començar amb una incògnita «Qui, o què, és l'Axel?» qüestió que se'ns desvetlla (en part) al llarg del primer títol, on el Gerard ens explica que es diu Axel perquè als seus pares els agradava Guns’n’roses i aquest era el nom del líder. Es diu Axel, però es podria haver dit Odin, per l'oncle de Suècia que mai ha vist, però que cada any li envia un regal d'aniversari. L'Odin és un personatge misteriós i inversemblant, i curiosament l'Axel el coneix just quan el seu cos adolescent comença a patir uns canvis angoixants que l'omplen de dubtes. I és que l'Axel encara no sap que li espera un combat molt dur ni que d’aquí uns anys els llibres parlaran d’ell, el Prodigi, perquè està a punt de canviar el curs de la història. Sens dubte un final que ens deixava amb el cor encongit esperant com acabaria tot plegat, però el cert és que l'autor es reservava una col·lecció sencera d'asos a la màniga que ens farien saltar d'un bàndol a l'altre i provocarien canvis d'opinions i sorpreses constants.

Amb L'Enginy la història fa un gir de 180 graus prenent un nou significat, fixeu-vos sinó el que apunta la sinopsi: El sol ha començat a treure el cap tímidament. Tota la ciutat està tenyida de color taronja i és preciosa tot i el fum que encara l’envolta després de l’atac d’aquesta nit. Com que no sóc un vampir, quan els rajos del sol impactin sobre la meva pell no em passarà absolutament res. Ni me n’adonaré. No són prou potents per desfer tot el gel que porto a dins. No sóc un vampir, desgraciadament. Sóc una cosa molt pitjor». I és que sempre s'ha dit que totes les històries tenen dues versions. Hem escoltat l’Axel, ara és el torn de l’Odin i us garanteixo que la cosa canvia molt respecte a El Prodigi!

Si amb el segon volum en Gerard mostrava els asos que amagava, amb «El Talent» desplega tot un joc de matisos i noves revelacions que deixen al lector astorat, impressionat o senzillament al·lucinat. A Barcelona, la guerra continua. Ni l'enginy ni el prodigi no la podran guanyar. Caldrà alguna cosa més.

«Han passat massa hores des que tots els habitants de la Terra han perdut la consciència en aquest son glaçat, i sembla que, com més temps passi, menys possibilitats hi ha que sobrevisqui ningú. Ni humà, ni animal. Només els vegetals semblen impunes a aquest son letal. No hi ha esperança en cap racó del globus. Tots els éssers semblen adormits en aquest estrany coma que s’ha apoderat de tot el planeta. Només hi ha vida, i una mica d’esperança, a l’epicentre de la setena extinció massiva. A Barcelona, la ciutat on en aquests moments s’està lliurant la batalla del Ragnarök».

Perdoneu que m'hagi estès tant amb la presentació, però penso que aquesta trilogia s'ho val, he llegit molt però m'atreviria a dir que aquesta és una de les millors sagues de ficció dirigides al públic juvenil que han caigut a les meves mans, però el que celebro per damunt de tot, és que l'autor ha sabut fer créixer els seus lectors, si bé el primer títol el recomanaries a nois i noies a partir de dotze anys, a l'Enginy ja veus un nivell de lectura lleugerament més complex alhora que el to que pren la història es torna veritablement molt fosc i que juga constantment amb el flaixbac, però et sorprens, trobant-te els lectors de 12 i 11 anys que han devorat el segon títol talment com si d'en Nixae es tractés, i no han tingut cap mena de problema a l'hora de seguir el fil, hi ha raó evident d'aquest fet, en Gerard ha enganxat els lectors, els ha atrapat dins una teranyina d'emocions i sorpreses constants que gaudiran d'allò més un cop s'endinsin en la resolució d'aquesta trilogia, posant finalment noms i història als diferents personatges que hem anat coneixent, personatges que en ocasions, havien aparegut subtilment en els anteriors llibres i amb «El Talent» han passat a tenir una nova dimensió que els engrandeix davant la mirada del lector.

Ara bé, que ningú caigui en l'error de creure que aquesta és una trilogia dirigida únicament als joves que juga amb tòpics i personatges típics, res més lluny de la realitat, la història del Prodigi està farcida de detalls curosament documentats, esdevenint una passejada per la història d'Europa fent parada a Roma, París, Londres, Berlín i naturalment, Barcelona, que podríem considerar un protagonista més de la saga, trobarem magníficament descrits emplaçaments, monuments, estils de vida i fins i tot, personatges històrics. I molt més que això, a «El Talent» toparem amb una magnífica dissertació sobre l'art contemporani a Barcelona amb una proposta força curiosa d'un possible nou ús...

Una altra cosa que us sorprendrà, si més no amb mi ho va aconseguir, és descobrir una nova dimensió d'alguns nombres: 22, 666, 12... aquesta història n'està plena, nombres que tenen significats que van molt més enllà del simple apunt numèric i no podem obviar la música, una història apocalíptica com aquesta no podria haver trobat un acompanyant millor que Wagner i la seva imprescindible «Cavalcada de les Valquíries» que aporta molt més que una sublim banda sonora a la història.

I no em resta més que insistir a recomanar-vos aquesta magnífica trilogia d'el Prodigi, una història fantàsticament ben construïda que s'ha ficat a la butxaca un munt de joves lectors (d'edat i esperit), que sense deixar de ser una obra de ficció de zombis i homes llop, amaga múltiples històries paral·leles que creixen i s'encreuen enriquint-la exponencialment i que, malgrat pugui sorprendre a algú farà pensar, fixeu-vos sinó en aquesta reflexió que fa “la por del desconegut ens empeny al racisme”, ja ho sabeu doncs, per aquestes festes una lectura molt recomanable per joves i adults que us farà gaudir, us deixo amb el booktràiler que han preparat amb el qual podreu completar la idea que us n'heu pogut fer a través d'aquesta sincera ressenya i qui sap si el més sorprenent encara ha d'arribar...


Sílvia Cantos

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada